Dansende biler

Tusind tak til @forlagetintegration for anmeldereksemplaret.

”Flodbølgen vugger dem i sin våde favn. Det ser faktisk ud, som om bilerne danser med hinanden.”

Da Camilla spurgte, om jeg ville læse hendes bog ”Dansende biler”, var jeg ikke i tvivl. Det ville jeg gerne. Se lige hvor fin den er! Og indholdet ditto.

”Dansende biler” handler om Japan, hvor Camilla har boet i flere perioder af sit liv. Allerede i 1998 som 17-årig var hun på udveksling i det store og fremmede Japan. Siden har hun bl.a. boet i Japan i forbindelse med udarbejdelsen af sin ph.d. omkring atomindustrien og i forbindelse med adskillige rejser.

Bogen er fuld af personlige anekdoter om Japan og om at begå sig i en helt anden kultur. Camilla har en kæmpe viden og er en fantastisk fortæller, så det er spændende læsning både for læseheste, rejselystne og f.eks. forretningsfolk, der har brug for professionel interkulturel viden om Japan.

Som læser er man både med på Camillas succeser og mindre heldige oplevelser. Det er spændende og fascinerede at følge hendes kampe og vilje til at klare enhver udfordring. You go girl! Processen med ph.d.-afhandlingen bliver f.eks. en noget hårdere proces end forventet, og kun fordi Camilla alligevel klør på ender hun med at forstå, at i Japan er ”en god chef en streng chef”.

Det udvalgte citat stammer fra en af de personer, der optræder i bogen. Det handler om, hvordan han oplever verden efter jordskælvet og den efterfølgende tsunami, der rammer Japan i 2011. Naturkatastroferne var skyld i Fukishima-atomulykken, der har haft store konsekvenser for Japan. Atomkraft fylder meget i hendes beretning, men jeg må sige, at det er utroligt interessant beskrevet, især fordi Camilla udforsker mange forskellige japaneres holdning til det kontroversielle emne.

Bogen indeholder desuden masser af beskrivelser af japanske hjem, familier og mad, hvilket altid vinder mit hjerte.

Varmeste anbefaling herfra.

Vinterbryllup af Sarah Morgan

Reklame. Tak til @harpercollinsnordicdk for anmeldereksemplaret og tak til @sarahmorganwrites for en rigtig dejlig bog.

”Man kan ikke undgå livet og det skal man heller ikke.”

Med ”Vinterbryllup” har Sarah Morgan begået en romantisk, sjov og julet roman med et anstrøg af alvor, der i både tema og opbygning minder meget om hendes tidligere roman på dansk ”Sommer i Paris”.

I romanen følger vi familien Whites tre kvindelige medlemmer Maggie, Katie og Rosie. Bogen skifter for hvert kapitel fortællevinkel, så læseren lærer alle 3 kvinders følelser og livssituation at kende.

Historien starter med, at familiens yngste og mest beskyttede medlem Rosie offentliggør, at hun skal giftes og holde julebryllup i Aspen langt fra familiens traditioner hjemme i England. Hele familien inviteres med, men både mor Maggie og storesøster Katie har store betænkeligheder ved brylluppet, og de er bange for, at Rosie gør noget overilet.

Alle familiens kvinder gennemgår i romanen en følelsesmæssig udvikling, der gør dem stærkere og i forløbet bliver der gjort op med gamle følelser og handlemønstre, hvilket gør dem i stand til at se hinanden i et nyt lys. Kvinderne har deres hemmeligheder, og de kommer frem i lyset Aspens smukke snelandskab.

I løbet af fortællingen får gamle romancer nyt liv og nye forelskelser opstår.

Der er tale om en rigtigt sød historie, som opfordrer til, at man vover lidt for lykkens skyld, at man kaster sig ud livet og tager nogle chancer med den risiko, som det måtte indebære. Den trygge feel-good stemning ødelægges dog aldrig, og det er en skøn bog at kaste sig ud i.

Jule- og vinterstemningen er med til at gøre bogen til fuldendt hyggelæsning, som virkelig indbyder til varme drikke, tæpper og ild i pejsen.

Eventyrlige rejseberetninger

Tak til @tomashemmer og @mellemgaard_forlaget for anmeldereksemplaret.

”At rejse er at leve.” Citatet kender vi fra H. C. Andersen, men Tomas Hemmer har med ”Eventyrlige rejseberetninger” næsten gjort det til sit eget.

Bogen er en blanding af Tomas’ egne rejseoplevelser, rejsetips og dagbogsnotater kombineret med små fiktive afsnit om de mennesker, han møder på sin vej. Afsnittene er forsynet med nogle rigtigt fine illustrationer samt billeder fra de forskellige rejser.

Tomas har været på alle mulige slags rejser både de rolige med familien og de mere udfordrende med vennerne, men én ting er sikkert, den står altid på oplevelser og rigtigt mange af dem, når han rejser.

Som læsere bliver vi bl.a. indviet i Tomas tur til toppen af Kilimanjaro, til New Zealands vilde natur, og til Canada og Hawaii, hvor han tilbringer 9 uger sammen med familien.

To af Tomas rejsetips lyder på dagbogsskrivning og fotografering. Begge dele nyder læseren godt af i hans bog.

Indrømmet, så er jeg ikke den store globetrotter, men jeg begejstres sammen med Tomas, når jeg læser de spændende og brændende fortællinger fra hans ”tour de verden”, og jeg er sikker på, at rejselystne læsere både kan genkende oplevelser og inspireres til nye.

Kapitlerne udgør på en måde små essays, der ofte springer i tid, og hver gang byder på en ny historie. Det gør, at jeg nogle gange savner ”den røde tråd”, men jeg tror faktisk ikke, det er Tomas intension, at det skal være en kronologisk og sammenhængende historie.

Der er utvivlsomt stof i Tomas’ rejseliv til en spændende rejseblog, en inspirerende Instragram-konto eller måske en ny bog, for rejser skal også fylde Tomas og familiens liv de næste mange år. Han drømmer sig nemlig allerede væk til nye destinationer.

Spændende læsning for de rejselystne!

Tatovøren fra Auschwitz

Tak til @forlaget_aronsen_dk for anmeldereksemplaret❤️

”At vælge at leve er en modstandshandling, en slags heltemod.”

”Tatovøren fra Auschwitz” af Heather Morris er en stærk fortælling om at overleve en af historiens værste forbrydelser mod menneskeheden.

Historien er baseret på interviews med den slovakiske jøde Lale, og bogen er en krydsning mellem en biografi, en dokumentar og en skønlitterær roman.

Den handler om Lale, hans store kærlighed Gita og deres overlevelse i koncentrationslejrene Birkenau og Auschwitz under 2. verdenskrig.

Lale bliver udvalgt til at tatovere de nyankomne jøder, hvilket placerer ham i et grænseland mellem nazisterne og jøderne. Stillingen som tatovør giver Lale mulighed for få mere frihed i lejren, og den bruger han på at skaffe værdier, han kan omveksle til mad og chokolade, der kan deles med de trængende medfanger. Operationer, der er til stor fare for ham selv, men som også retter op på hans ry som kollaboratør.

I lejren møder Lale den unge jødiske kvinde Gita, og kærligheden til hende giver ham en kæmpe drivkraft til at overleve koncentrationslejren og de uhyrligheder, der finder sted, så de kan komme ud, blive gift og være sammen altid.

“Tatovøren fra Auschwitz” er et rørende, stærkt og personligt eftermæle til Holocaust.

Uden tvivl en must-read.

Den lille café ved den endeløse stand

“Hvis vi bare havde verdener og tid nok.”

I “Den lille café ved den endeløse stand” er vi tilbage på den afsidesliggende skotske ø Mure sammen med Flora, Lorna og alle de andre beboere.

Vi følger livets op og nedture for de velkendte personer fra “Velkommen til Floras sommerkøkken” og “En meget fjern kyst”.

Fortællingerne om Mure er mine favoritter i Colgans forfatterskab. Som altid er der plads til både glæde og sorg. Vi hører om både sygdom, psykisk sygdom, børn, der vokser op uden for hjemmet og flygtninge. Alligevel er der masser af kærlighed, fællesskab, glæde og livsvilje på Mure.

Som læser fanges jeg også af de eventyrlige beskrivelser af havet, stranden og narhvalerne.

Det indledende citat siger meget om bogen, som stemningsmæssigt er lidt tungere end andre af Colgans bøger.

Jeg kan næsten ikke vente med at få fingre i juleromanen. Det er ikke så ringe, at den og julen venter lige rundt om hjørnet.

Hygge med stort H ❤️

Som dansker kan man næsten kun falde i svime over, hvor fint København og begrebet hygge beskrives i Julie Caplins “Den lille café i København”.

Romanen handler om Kate, der arbejder på et PR-bureau i London. Hun lander en aftale med en stor klient, der skal bygge et nyt dansk/hygge-inspireret varehus i London. Kunden inviterer Kate og et hold af journalister på PR-tur til København. Kate skal lede gruppen og har brug for at vise, at hun har styr på situationen, men hun får i den grad kam til dit hår, da journalisterne bliver sluppet løs i hovedstaden. Samtidig oplever Kate en spirende forelskelse i en af de modvillige journalister, der er med på turen.

Der er tale om en helt igennem sød og dejlig kærlighedsroman garneret med en lille smule drama. Bogen indeholder så mange skønne beskrivelser af København og hygge, at man bliver helt stolt af at elske kaffe, wienerbrød og kanelsnegle.
Et must, hvis du elsker romantik på den gode gammeldags måde.

Det er et lidt sjovt koncept Caplin har fundet på. Jeg kan se, at hun har skrevet andre bøger med udgangspunkt i lande eller storbyer. Har I læst nogle af hendes bøger?

Astrid og Veronica – En rørende fortælling om venskab

“Hun drev længere og længere op mod overfladen dag for dag, og lyset tog til”.

Reklame
Mange tak for anmeldereksemplaret @forlaget_aronsen_dk ❤️

Astrid & Veronika handler om venskab på tværs af alder, om døden, om sorg og ikke mindst om at vende tilbage til livet. En af de smukkeste og mest rørende bøger om venskab og sorg jeg har læst.

Veronika er en ung kvinde, der arbejder på sin anden roman. Efter en stor sorg drager hun til en afsides liggende egn i Sverige. Her bliver hun nabo til den ældre kvinde Astrid, som har levet det meste af sit liv i ensomhed og sorg.

På trods af alder opstår der et varmt, rørende og helt fantastisk venskab mellem de to kvinder. På en måde ender de med at hele hinandens sjæle.

Historien er så følsomt og smukt beskrevet og sammen med beskrivelser af den nordiske natur og mad går det hele op i en højere enhed.

Denne bog er en “keeper”, som kommer på hylden, og når jeg ser den mindes jeg musik, skovjordbær, pandekager og gravad laks. Jeg mindes også, at sorg og ensomhed kan overvindes, især hvis du kan finde omsorg for andre mennesker.

“Da døren blev åbnet, og hun stod ansigt til ansigt med den unge kvinde, gik det op for hende, at livet uigenkaldeligt var vendt tilbage. Hun bekymrede sig for nogen.”

Min bedste anbefaling.

Villa Havbrise – Stemningsfuld nordisk feel-good roman

“Villa Havbrise” af Caroline Säfstrand er en stemningsfuld nordisk feel-good roman.

Bogen handler om Sophie, der siden hun var helt ung har boet i Berlin. Nu er hun pga. moderens død taget hjem til Sverige, hvor hun har arvet sit barndomshjem, et gammelt forfaldent, men fint kurhotel.

Sophie har ikke haft den bedste opvækst, så hun vil hurtigst muligt af med huset og tilbage til Berlin. Først skal huset dog gøres i stand, derfor Sophie søger arbejdskraft uden “tung bagage”. De skal bo i huset og arbejde med kost og logi som betaling.

Sophie får 3 henvendelser fra 3 meget forskellige mennesker, som hun takker ja til. Det viser sig, at ingen af dem, heller ikke Sophie, rejser med “let bagage”, så de får både renoveret det gamle hus og deres fortid, liv og sjæl.

Jeg synes virkelig, at det er tunge emner, der tages op og nogle afsluttes efter min mening ikke helt, men alle bogens karakterer gennemgår en heling og kommer stærkere ud på den anden side, hvilket er dejligt livsbekræftende.

Der er igennem bogen en skøn og stærk nordisk stemning, som jeg rigtigt godt kunne lide. Er du til feel-good a la Jenny Colgan, så giv denne nordiske skønhed et skud.

På røven gennem natten af Søren Poder

Reklame – Tak til @sorenpoder og @forlagetbraendpunkt for bogen  “På røven gennem natten” som udgives i morgen 4. september.

Barndomsvennerne Lukas og Viktor har sagt “ja” til at aflevere en pose iPhones ude i byen. Problemet er bare, at posen ikke indeholder iPhones, og da den uheldigvis bliver væk for drengene, kommer de i unåde ved banden Black Brotherhood, og den vildeste flugt går i gang.

Bogen er en ungdomsroman for de 13-16 årige, så jeg vred armen rundt på husets 12-årige knægt og bad ham læse den. Det skete i et overraskende hurtigt tempo, og han synes, at bogen er både dramatisk, opslugende og sjov. Ja, han vil næsten sige, at bogen er en af de bedste, han nogensinde har læst. Han håber, at slutningen lægger op til en 2’er.

Jeg fik selv læst bogen på et par dage. Det er en rigtig pageturner, der foregår i et hæsblæsende tempo, så der slet ikke er tid til at kede sig. Den byder på et sprogbrug, der bestemt ikke er for sarte ører, men som teenageren helt sikkert vil elske. Forfatteren har sans for komedie, og vi grinede begge højt mange gange, men historien er også fuld af følsomhed og alvor, hvilket giver en helstøbt oplevelse.

Søren Poder har skrevet en skøn bog, der balancerer på en knivsæg mellem humor og alvor, og der bliver rundet mange vigtige emner, som både unge og gamle går og tumler med. Den er skrevet i et letlæseligt sprog med overskuelige kapitler, så alle kan være med.

Tommelfingeren vender i den grad opad hos os.

Sød og smuk godnathistorie

Billedbogen “Om lidt sover du” er en rigtig sød og smuk godnathistorie med små beroligende vers. Den handler om årstidernes skiften og er illustreret af Lisa Aisato, der laver de fineste, finurlige og farverige illustrationer.

Tror den skal på ønskelisten sammen med de andre bøger, som Lisa Aisato har illustreret. Hun rammer noget hos mig, som jeg ikke helt kan beskrive med ord…